Follow:

Waarom een retourtje New York eigenlijk een enkeltje had moeten zijn

“The city that never sleeps”, “the Empire State”, “the big Apple” en “the city so nice, they named it twice”. Het zijn slechts enkele benamingen van wat sinds de 17e eeuw New York heet. En, ik moet zeggen, na er zelf geweest te zijn kan ik niet anders dan begrijpen waarom die stad zo geliefd is.

EERSTE KEER INTERNATIONAAL

Een uitwisselingsprogramma van mijn werk. Dat was de reden dat mijn collega en ik halverwege juli naar de Verenigde Staten mochten vliegen. Vét! Ik was nog nooit in de VS geweest, of eigenlijk überhaupt niet buiten de Europese grenzen. Ik dacht laat ik het maar meteen goed doen. ;-) Een businesstrip dus. En we hebben er maar meteen een weekend aangeplakt. Als je er dan toch bent…

“CABIN CREW, PREPARE FOR LANDING”

Een flinke waslijst met vragen van de (Nederlandse) douane en een lange vliegreis verder, ben je ineens 6 uur terug in de tijd en kom je in het begin van zaterdagmiddag aan op JFK Airport. Het moment dat je de piloot hoort zeggen dat je binnen enkele seconden landt in “the United States of Amerika” is toch wel even een dingetje. Het klinkt treurig, maar op de een of andere manier is het toch een soort van surrealistisch dat je er eindelijk zelf een keer bent, in plaats van dat je het enkel in films of series ziet.

PAK JE KOFFERS MAAR

Eindelijk het vliegtuig uit. Gelukkig konden we onszelf redelijk snel richting de douane werken, waardoor we een van de eersten waren voor het nemen van de vingerafdrukken en de foto’s. Goed dat ze zo grondig zijn, maar het verbaasde me wel hoeveel ze willen weten. “Waarom gaan jullie naar de V.S.?” “Wat gaan jullie doen in de V.S.?” “Wanneer vliegen jullie weer terug?” “Mag ik jullie reisschema zien?” “Waar gaan jullie verblijven?” Om over het ESTA-formulier én een formulier dat je in het vliegtuig in moet vullen nog maar te zwijgen…

Na de douane op JFK konden we meteen onze koffers pakken. Maar dan in positieve zin. ;-) Voor we het wisten stapten we voor de allereerste keer in een rasechte Amerikaanse, gele taxi! Cool! Op naar citizenM, een hotel middenin Times Square waar we de eerste nacht verbleven.

Gele taxi’s!

CITIZENM: PUUR GENIETEN

Toen ik citizenM voor de eerste keer binnenliep dacht ik “wat een tof hotel!” En die gedachte is onveranderd gebleven. De aankleding is tof, de sfeer is leuk, medewerk(st)ers vriendelijk en de kamers, maar vooral de douche, fantastisch.

Links: de entree, rechts: your personal wellness

Ik moet wel zeggen, volgens mij zijn de kamers niet heel groot. De onze in ieder geval niet. Het is echt een studio. Maar die douche mensen, die douche is het ZÓ waard. Sluit jezelf even op en het voelt alsof je een complete wellness binnenstapt. Puur genieten. Dus, mocht je nog twijfelen over een hotel in New York: ik heb ‘m voor je gevonden. ;-)

TIMES SQUARE MET EEN JETLAG

Ok, toegegeven, ik was helemaal kapot toen ik diezelfde middag nog door Times Square struinde. Het voelde nogal overweldigend; de enorme hoeveelheid mensen, de achterlijk hoge gebouwen, de continu flitsende beelden en vooral de enorme hitte (het was daar namelijk gemiddeld 35°C). We moesten ons inmiddels ook alweer gaan voorbereiden op de volgende vlucht naar Dallas (Texas), dus we besloten een hapje te eten, terug te gaan naar het hotel en op tijd ons bed in te duiken.

[TIP] We hebben deze avond heerlijk gegeten bij Don’t Tell Mama, aan de 343 W 46th St. Ik ging voor de spaghetti & meatballs, maar je hebt er ook kip-, vis-, en vleesgerechten. Zeker een aanrader!

Gemoedelijk Times Square met een marktje

FIETSEN DOOR CENTRAL PARK

Met op zondagochtend een overheerlijk citizenM ontbijt achter de kiezen, besloten we ergens een fiets te huren en naar Central Park toe te gaan. Ik dacht, we fietsen dat parkje even door en bedenken daarna wel wat we nog kunnen doen voordat we weer richting het vliegveld moeten. Eh, niet dus. Wat is dat park groot! En ik heb nooit geweten dat er een complete fietsroute omheen ligt met hier en daar flinke heuvels.

Central Park

Even een “afradertje” tussendoor: ga niet naar het zwembad in Central Park. Wij dachten afkoeling te zoeken, maar ten eerste gaat het bad in de middag een uur dicht (net op het moment dat wij eindelijk oververhit arriveerden, natuurlijk) en ten tweede MOET je een slot voor een kluisje bij je hebben, anders kom je er niet in. De reden: je spullen zijn daar niet veilig en worden gegarandeerd gejat. Wij hadden geen slot en kwamen er dan ook niet in. Een uur voor niets gewacht… oeps! Maar goed, beter dat dan terug naar huis in onze bikini’s, zullen we maar zeggen. ;-)

Terwijl ik de talloze hardlopende en fietsende mensen probeer te ontwijken, verbaas ik me over de afstand die we nog moeten afleggen. Gelukkig treffen we ergens halverwege een leuk restaurantje, waar we een koud drankje achterover tikken. Heerlijk om zo door het park te fietsen en tussendoor nog even een plaatje te schieten van het prachtige uitzicht.

[TIP] Als je in New York bent, huur dan zeker ergens een fiets. Continu in taxi’s of metro’s moeten stappen is echt geen pretje. Bovendien zie je op de fiets meteen veel meer van de stad. Kijk wel uit, want ze rijden daar als gekken.

RETOURTJE DALLAS, TEXAS

Omdat mijn werk kantoren heeft in zowel New York, Dallas als Chicago, brachten we ook een bezoek aan het kantoor in Dallas, 3 uur vliegen verderop. Chicago werd een beetje te veel van het goede, maar wie weet komt dat ooit nog. ;-)

Het is echt heel bizar dat je in Amerika (veel meer dan) 3 uur kunt vliegen en nog steeds in hetzelfde land bent. Als wij hier 3 uur vliegen zitten we, bij wijze van spreken, ergens in Griekenland. Wel heel bijzonder om de verschillen te zien tussen de staten NY en Texas. Er staan veel grote, nieuwe huizen en sowieso ziet alles er extreem netjes en goed onderhouden uit. Verder rijdt iedereen enorme wagens, maar met al die lange afstanden moet dat ook wel!

HG Sply Co

Na een lunchbezoek aan een echte Texaanse barbecue & grill, gingen we ’s avonds naar een rooftop bar met een fantastisch uitzicht. Cocktailtje erbij en genieten maar.

Stiekem hoopte ik ook nog wat cowboys te spotten, maar die lijken zich wat meer te verschuilen in het zuiden en westen van de staat. Uiteindelijk zagen we er eentje op het vliegveld waar vandaan we terugvlogen naar NY, maar om die beste man nou om een selfie te vragen ging me net wat te ver. :-)

CHELSEA & MEATPACKING DISTRICT

Terug in New York lieten we onze koffers achter in onze airbnb in Chelsea en brachten we meteen een bezoek aan Chelsea Market. Een soort Amsterdamse foodhallen, maar dan groter. Chelsea Market zit vol kleine (afhaal-)restaurantjes en boetiekjes en is een drukbezochte plek. De meeste locals gaan hier tussen de middag naartoe om hun lunch te scoren. En wij dus ook. Erg leuk om doorheen te lopen!

Chelsea Market

[TIP] Zelf ben ik enorm fan van Chelsea Market’s saladebar Hale and Hearty Soups, waar je voor niet al te veel geld je eigen, heerlijke salade kunt laten bouwen. En koop je er ook meteen nog even een smoothie bij? #Fitgirls, eat your heart out! ;-)

Ook leuk om te doen: de NYC High Line. Zoek ergens een trap omhoog en je loopt letterlijk over de stad heen. Het is ooit aangelegd als een rails, maar wordt nu gebruikt als looproute en parkje. De High Line is ongeveer 2 km lang en bevindt zich in Meatpacking.

High Line

In de avond gingen we samen met onze Amerikaanse collega eten bij een thais restaurant genaamd Buddakan, aan de 75 9th Avenue. Ik word niet betaald voor het schrijven van deze blog, dus des te meer reden om me te geloven als ik zeg: daar WIL je eten. Ze serveren kleine gerechten die echt fantastisch zijn bereid. Het is er redelijk donker, met nog wel genoeg licht om je eten daadwerkelijk te kunnen zien, en sfeervol. En die desserts… gewoon wauw. Ook een aanrader dus!

THE STATUE OF LIBERTY

Ja, daar is ze dan. Het Vrijheidsbeeld. Veel over gehoord, gelezen en gezien, maar nu dan toch eindelijk “in het echt”.

The Statue of Liberty

Met een boot vol toeristen voeren we over de Hudson River en kregen we goed zicht op het beeld. Hoewel er ook boten zijn die je de gelegenheid bieden om uit te stappen en zelfs het beeld op te klimmen, hoefde dat wat ons betreft niet per se. Bovendien was het nog steeds bijzonder heet, dus wilden we het liefst zo snel mogelijk die airconditioning weer in. Foto’s schieten en weer door dus. ;-)

A BROOKLYN VIEW

Het voordeel van het ontmoeten van Amerikaanse collega’s, is dat zij je meteen de beste plekken van New York kunnen laten zien. We pakten “de subway” naar Brooklyn, waar ik al snel stopte om een foto te maken van wat toffe street art.

Street art in Brooklyn

Een paar blokken lopen later gingen we met de lift omhoog in the William Vale en kwamen we terecht op rooftop bar Westlight. Een rooftop met een uitzicht waar je U tegen zegt. Kijk zelf maar…

Skyline

Ik zei het je. Ik weet dat er in Nederland ook genoeg mooie plekken zijn, maar dit is toch wel echt absurd. Heel gaaf om gezien te hebben.

DE LAATSTE SIGHTSEEINGS

Uiteraard kunnen bepaalde sightseeings natuurlijk niet ontbreken.

Rockefeller Center
Ook wel “The Top of the Rock” genoemd. Voor ongeveer 37 dollar krijg je toegang tot opnieuw een fantastische skyline. Een “spacende” lift brengt je in no-time op verdieping 67, waarna je nog twee kleine trappen omhoog moet om de top te bereiken. Met aan de ene kant Central Park en aan de andere kant het Empire State Building, heb je een geweldig uitzicht over de stad. Verder is er niet zo veel te doen, maar toch leuk om gezien te hebben!

Top of the Rock, links: Empire State, rechts: Central Park

Ground Zero
We zijn (natuurlijk) ook naar Ground Zero geweest, waar ik me verbaasde over de grootte van beide monumenten. In mijn hoofd was het een stuk kleiner. Wel heel bijzonder om rond te lopen. En tegelijkertijd vreemd om te beseffen dat die plek er bijna 16 jaar geleden niet zo vredig bij lag.

SoHo
Met het schrijven van dit verslag bedacht ik me ineens, wat betekent SoHo eigenlijk? Wikipedia biedt uitkomst: South of Houston. Aha! Weer wat wijzer geworden. Voor mij staat SoHo in ieder geval voor shopping time, want shoppen is wat je daar absoluut kunt doen! Er zitten heel veel (bijzonder dure) winkels, verspreid over allerlei straatjes naast elkaar. Het is er ontzettend druk, dus dit is echt dé plek waar mensen in New York naartoe gaan om hun kledingkast te vullen. Zelf ben ik uiteindelijk een paar nieuwe Vans en sleehakken van Superdry rijker (kleine liefde voor schoenen). :-)

SoHo shopping

GIOVANNI RANA PASTIFICIO & CUCINA

Nog even een laatste tip. Op onze laatste avond wisten we niet heel goed waar we moesten eten. Dan merk je dat het toch best fijn is om wat locals te kennen die je precies kunnen vertellen waar je wel en niet naartoe moet. Uiteindelijk liepen we op de gok een restaurant binnen dat naast Buddakan zit: Giovanni Rana Pastificio & Cucina.

Bingo! Opnieuw hebben we heer-lijk gegeten. Ik merk dat mijn voorkeur bij vrijwel ieder restaurant uitging naar pasta, maar het smaakte in New York dan ook bijzonder goed!

TOT LATER, NEW YORK!

En toen zat het tripje er alweer op. Aan al het leuke komt een eind, zeggen ze wel eens. New York is echt een fantastische stad en zeker een plek waar ik nog eens naar terug zou willen gaan. Het lijkt me dan wel vet om het te combineren met een tripje door Amerika, want het is overduidelijk dat dat land genoeg te bieden heeft. Nu mijn bankrekening nog. ;-)

PS. De titel moet je natuurlijk nemen met een flinke korrel zout, want ten eerste miste ik mijn vriend en ten tweede is Amersfoort ook gewoon fantastisch om te wonen. :-)

Previous Post

Dit vind je misschien ook leuk

6 Comments

• Reply Stephanie

Zoo dat klinkt echt heerlijk! Zodra ik mijn ticket heb geboekt maak ik nog even gebruik van je tips ;-)

27 juli 2017 at 22:02
    • Reply Lenneke

Haha groot gelijk! Als je nog meer wil weten, je weet me te vinden. ;-)

27 juli 2017 at 22:28
  • Reply Queeny

Leuk geschreven! Ik krijg ook al helemaal zin om te gaan.

27 juli 2017 at 23:00

Bedrijfsuitje! :D

27 juli 2017 at 23:04
  • Reply Linda

Wat een heerlijke trip moet dat geweest zijn! Ik ben ook nog nooit buiten Europa geweest, maar New York staat bovenaan de wish list van m’n dochter en mij….. Ik ga je tips in ieder geval onthousen!!

28 juli 2017 at 08:50
    • Reply Lenneke

Was inderdaad echt top! Zeker een keer naartoe gaan. :-)